الجمعة، 25 فبراير، 2011

انشاءالله م.ايهاب هيكون موجود في الكلية يوم الاحد الساعة 10 الصبح علشان يراجع مع الناس اللي عندها اخطاء في الدرجة لمادة التصميم المعماري
الى كل دفعة تالتة عمارة " نقلا عن م.صفاء " : "بكرة د.حاتم هيعمل اجتماع مع الدكاترة و المعيدين الساعة 11 الصبح و عايزين اكبر عدد من الطلبة يكون حاضر هناك" ... لو فعلا عايزين تتكلموا عن المشاكل اللي بنواجهها ياريت تحضروا ... واللي يحب يقول حاجة يقولها بدون خوف او حرج دة حقكوا ....... ياريت نشوف كل الدفعة هناك

design





اعمال السنة لمادة الصحى و الوركنج

الخميس، 24 فبراير، 2011

عاجل

السلام عليكم
ممكن لو حد عنده اى اقتراحات فى اى حاجة متعلقة بالكلية سواء فى الدراسة او برة الدراسة يقولها عشان نلحق نطالب بها قبل ما تبدى الدراسة, ان شاء الله حيبقى فى اجتماع مع ممثلين الدفعات و الدكاترة و المعيدين الاسبوع اللى جاى.

اعمال السنة لمادة الصحي و التصميمات التنفيذية معدلة


نقلا عن م/ ايمان

الاثنين، 21 فبراير، 2011

مهم

امبارح اجتمع ممثلين من كل دفعة مع د.حاتم عشان نناقش المشاكل اللي بتواجهنل و نقترح حلول ليها .. الاجتماع كان اكتر من 5 ساعات تقريبا و توصلنا فيه للاتي :

  • تقديم المنهج بالكامل للطالب في اول محاضرة و اعلامه بمواعيد التسليمات و الحوار مع استاذ المادة في اي مشاكل متعلقة بالمنهج او مواعيد التسليم و معرفة الهدف من المادة
  • حوار شهري او على مدى الفصل الدراسي لممثلين عن الدفعة لمناقشة مشاكل المواد مع اساتذة القسم
  • التعامل بين المعيد و الطالب يكون تعامل على اساس مهني و عدم التقليل من مستوى الطالب
  • تعيين المعيدين مش شرط على اساس انهم اول 5 من الدفعة و لكن على اساس اختبارات يتم فيها تقييم قدرة المعيد على توصيل المعلومة و التعامل مع الطلبة
  • توزيع اساتذة القسم على الدفعات بشكل يحقق الهدف من كل سنة دراسية
  • عمل تقييم للاساتذة و المعيدين اخر الفصل الدراسي من الطلبة على اسس محددة كنوع من النقد البناء
  • تفعيل الاتيليه كمكان صالح للعمل فيه و ليس مكان للتصليح فقط و لكن مكان لاكمال العمل فيه و استفادة الطلاب من التفاعل بينهم و بين المعيد و الطالب اللي مش مكمل شغله لا يطرد من الاتيليه و لكن يكمل الشغل فيه
  • عمل صندوق تبرعات (صندوق الطلبة) لتحسين الاتيليهات و الكليه
  • بالنسبة للتسليم يكون عن طريق وضح حد ادنى من المتطلبات و على الطالب اختيار ما يجده الافضل لتوضيح فكرة المشروع
  • تقييم الامتحان الشفوي يكون جزء منه على التحاور مع الاستاذ و جزء على المشروع نفسه
  • ادخال اللغة الانجليزية بشكل سلس على المواد العملية
  • عدم تكرار المشاريع بدون هدف واضح
  • تعديل مواعيد التسليمات بحيث لا يؤثر تسليم ماده على مادة اخرى
  • تفعيل الرحلات العلمية

دي تقريبا كانت اهم نقاط اتناقشنا فيها و طبعا احنا محتاجين ارائكوا عشان لو نسينا حاجة نبقى نقولها المرة الجاية ... حضر عن الدفعة : بنان , منة جمال , دينا فريد