السبت، 28 مارس، 2009

advises to be creative

Creativity Defined
It is your ability to combine ideas in a unique way or to make useful associations among ideas.
“Virtually, there is no problem you cannot solve, no goal you cannot achieve, no obstacle you cannot overcome if you know how to apply the creative powers of your mind”

You Are Creative!
Creativity is not about inventing something totally new, it is about making new connections. You don't have to be a special kind of person to be creative - everyone can do it. It's not about who you are, it's about what you do. You just need to start looking for multiple solutions rather than settling for just one, and give yourself permission to be playful and inquisitive, flexible and versatile.

Learning and Developing Creativity
"The good news is that creativity is a skill and a talent that can be learned and developed through practice. With this skill, you can dramatically accelerate your personal and professional growth. By sharpening your thinking skills and exercising your natural creative powers, you can multiply the value of your efforts and rapidly increase the quantity and quality of your rewards."

Guide to Your Personal Creativity

1. Use self-talk, "I am creative"

2. Explore your project. Ask yourself
Why do I want to do this?
What will happen if I'm successful? What will I get out of it?
What (how hard) have I tried before?
To what extent did I succeed? Fail? Why?

3. Set modest goals. Accept human limitations

4. Be prepared to work hard
• Remember Edison: "Invention is 1% inspiration, 99% aspiration."
• Take lessons, get advice, criticism
• Plan. Think through what you want to do. Get a mental picture of a good finished product.
• Revise, redo.

5. Don't start out going to perfect solution.
• Think of many approaches, and ideas that relate to your project. Go for quantity. As many as possible.
• Let all thoughts come out no matter how absurd. Don't evaluate. Don't be afraid to be wrong.
• Make yourself laugh. Think of illegal, implausible, immoral, or surprising ideas.
• Don't worry about the present order of things. Experiment.
• Try things you know - you're not "supposed" to.
• Expect uncertainty, anxiety. Using your right brain - the original thinking - takes courage.

6. Play with thoughts and ideas
Build on ideas to get new ideas.
Look at your project from many viewpoints. Eliminated, combined, reversed
Look for clues everywhere. Even in unrelated areas. Borrow from wherever you can.
Relax and have fun.

7. Take vacations often
• Put your work aside and do something unrelated.
• Immerse yourself in a rich environment.

8. Reward yourself. Even for small progress. "See I knew I could do it."

القرود

تجربة القرود الخمسة

أحضر خمسة قرود، وضعها في قفص! وعلق في منتصف القفص حزمة موز، وضع تحتها سلما. بعد مدة قصيرة ستجد أن قردا ما من المجموعة سيعتلي السلم محاولا الوصول إلى الموز. ما أن يضع يده على الموز، أطلق رشاشا من الماء البارد على القردة الأربعة الباقين وأرعبهم!! بعد قليل سيحاول قرد آخر أن يعتلي نفس السلم ليصل إلى الموز، كرر نفس العملية، رش القردة الباقين بالماء البارد. كرر العملية أكثر من مرة! بعد فترة ستجد أنه ما أن يحاول أي قرد أن يعتلي السلم للوصول إلى الموز ستمنعه المجموعة خوفا من الماء البارد.

الآن، أبعد الماء البارد، وأخرج قردا من الخمسة إلى خارج القفص، وضع مكانه قردا جديدا (لنسميه سعدان) لم يعاصر ولم يشاهد رش الماء البارد. سرعان ما سيذهب سعدان إلى السلم لقطف الموز، حينها ستهب مجموعة القردة المرعوبة من الماء البارد لمنعه وستهاجمه. بعد أكثر من محاولة سيتعلم سعدان أنه إن حاول قطف الموز سينال (علقة قرداتية) من باقي أفراد المجموعة!

الآن أخرج قردا آخر ممن عاصروا حوادث شر الماء البارد ! (غير القرد سعدان)، وأدخل قردا جديدا عوضا عنه. ستجد أن نفس المشهد السابق سيتكرر من جديد. القرد الجديد يذهب إلى الموز، والقردة الباقية تنهال عليه ضربا لمنعه. بما فيهم سعدان على الرغم من أنه لم يعاصر رش الماء، ولا يدري لماذا ضربوه في السابق، كل ما هنالك أنه تعلم أن لمس الموز يعني (علقة) على يد المجموعة. لذلك ستجده يشارك، ربما بحماس أكثر من غيره بكيل اللكمات والصفعات للقرد الجديد (ربما تعويضا عن حرقة قلبه حين ضربوه هو أيضا)!

استمر بتكرار نفس الموضوع، أخرج قردا ممن عاصروا حوادث رش الماء، وضع قردا جديدا، وسيتكرر نفس الموقف. كرر هذا الأمر إلى أن تستبدل كل المجموعة القديمة ممن تعرضوا لرش الماء حتى تستبدلهم بقرود جديدة! في النهاية ستجد أن القردة ستستمر تنهال ضربا على كل من يجرؤ على الاقتراب من السلم. لماذا؟ لا أحد منهم يدري!! لكن هذا ما وجدت المجموعة نفسها عليه منذ أن جاءت!

هذه القصة ليست على سبيل الدعابة. وإنما هي من دروس علم الإدارة الحديثة. لينظر كل واحد منكم إلى مقر عمله. كم من القوانين والإجراءات المطبقة، تطبق بنفس الطريقة وبنفس الأسلوب البيروقراطي غير المقنع منذ الأ! زل، ولا يجرؤ أحد على السؤال لماذا يا ترى تطبق بهذه الطريقة؟ بل سيجد أن الكثير ممن يعملون معه وعلى الرغم من أنهم لا يعلمون سبب تطبيقها بهذه الطريقة يستميتون في الدفاع عنها وإبقائها على حالها!!

هل تعرفون لماذا؟



الجمعة، 27 مارس، 2009

السلام عليكم
تسليم ورقة الstructure تم تأجيله الى اول اثنين بعد امتحانات الmid term
The scale of the project

الخميس، 26 مارس، 2009